Nowości modelarskie 01/23
RetroKultura zawsze była blisko modeli i przedmiotów kolekcjonerskich. A skoro tak, to zobaczmy co nowego ma nam do zaoferowania rynek modeli sprzedawanych w częściach, tzw. „gazetowców”. Okazuje się bowiem, że dość bogatą ofertę uzupełnią Ikarus, K.I.T.T, Wartburg a może nawet B-grupowy Peugeot 205.
W Polsce dominują wydawnictwa DeAgostini i Hachette. W ostatnich latach wydali całe mnóstwo modeli w skali 1:43 wprowadzając na rynek po raz pierwszy modele większości polskich samochodów i ciężarówek. Hachette to także aktualnie prowadzona kolekcja modeli samochodów w skali 1:24 i znowu kilka premier rynkowych samochodów produkowanych w Polsce.
Skala 1:8 i 1:10 to rozwijający się trend na świecie. U nas już wiele lat temu dostępne były takie modele w formie „gazetowej”. Polega to na zbieraniu przez 2-3 lata części niezbędnych do złożenia gotowego modelu. Do tej pory o ile mnie pamięć nie myli mogliśmy nabyć w ratach ogromny model: VW Garbusa 1303 cabrio, Warszawy M20, 126p z przyczepą Niewiadów, 125p, Poloneza, Żuka A-07, Ursusa, Trabanta oraz Dodga Chargera.
W tej chwili DeAgostini wypuszcza wersje testowe dwóch nowych kolekcji. Testówki to limitowany nakład 3-4 numerów, który ma dać wydawnictwu obraz popytu na rynku. Po pomyślnych testach po przeciętnie około roku kolekcja na dobre trafia do sprzedaży.
Tym razem zęby można ostrzyć na Ikarusa 260 w skali 1:12. Model będzie mial 92 cm długości. Szkoda, że nie jest w barwach, które pamiętam z Warszawskich ulic. Nie było na mieście szybszego autobusu niż przegubowy Ikarus na linii 520.
Jednak tym, przed czym będzie mi trudno się oprzeć jest model K.I.T.T.a z serialu Night Rider. To fascynujące, że autonomiczny, gadający samochód był pociągający do póki faktycznie takie pojazdy nie powstały. Ale to już temat na osobną okazję. Ten model jest w skali 1:8 co daję długość 80 cm.
Czego możemy się jeszcze spodziewać? Na przykład na Węgrzech skąd pochodzi „nasz” Ikarus można już składać Wartburga 353.
Za to we Francji wydawnictwo Altaya wypuściło serię testową z Peugeotem 205 Turbo 16 Evo. Rajdówek w tej skali akurat nie ma zbyt wielu, więc to tym ciekawsza propozycja.
A Wy zbieracie „gazetowce”? A może o czymś zapomniałem? Dajcie znać!