Historyczne Monte z Polskim rekordem

Rally Monte Carlo Historique to ciesząca się największym rozgłosem impreza dla samochodów zabytkowych, które w ekstremalnych warunkach ścigają się na regularność. Ale co kryje się pod tym terminem i jaki rekord pobili w tym roku Polacy?

Zasady gry

Tak zwana „historyczna” edycja Rajdu Monte Carlo zaliczana jest do tzw. rajdów na regularność. Najciekawszą lekturą z której dowiecie się czym są i skąd się wzięły rajdy na regularność jest książka Witolda Rychtera „Moje dwa i cztery kółka”.

Mówiąc najkrócej i ze szczególnym wskazaniem tych, którzy nie mają pojęcia o co chodzi, pragnę wyjaśnić, że rajd na regularność to taka impreza w której dany odcinek trasy pokonujemy nie jak najszybciej się da, ale jak najdokładniej we skazanym czasie.

Tego typu imprezy to ogromne wyzwanie dla pilotów, trzeba bowiem pilnować średniej prędkości i cały czas liczyć przebyte kilometry i czas w jakim to się wydarzyło. Oczywiście kierowca też ma co robić, ponieważ zmieszczenie się we wskazanym czasie często oznacza bardzo szybką jazdę nie tylko po prostych.

Oczywiście materia takich zawodów to temat szerszy, to co przeczytaliście powyżej jest wersją maksymalnie spłyconą. Chciałbym tylko, żebyście wiedzieli, że jest taki rodzaj sportu i wspaniale sprawdza się w środowisku samochodów zabytkowych. Mam nadzieję, że uda się kiedyś czegoś takiego spróbować. Za kierownicą w jakimś ciekawym starym Fordzie.

Rajd

Historyczne Monte to impreza w której nie może wystartować każdy. Ograniczenia sprzętowe są dość specyficzne. Można wystartować tylko takim modelem samochodu, który startował w Rajdzie Monte Carlo w którejkolwiek edycji z lat 1955 – 1977. Nawiązując do historii, rajd zaczyna się zlotem gwiaździstym z pięciu europejskich miast. Oznacza to konieczność dotarcia na kołach do startu właściwej części imprezy. Warto tutaj dodać, że kilka lat temu jednym z tych miast była Warszawa.

Jak już wspomniałem najlepszy wynik zależy od dojechania do mety w idealnym czasie. Może się wydawać, że to taka karawana starych samochodów. Nic bardziej mylnego. Odcinki rajdu rozgrywane są także w nocy po wymagających krętych drogach. Do tego weźcie pod uwagę zimową aurę, śnieg i lód na drodze.

A narzucony czas wcale nie jest specjalnie długi. Trzeba się nieźle uwijać, tu nie ma miejsca na emerycki spacerek! Między innymi dlatego co roku pewna grupa maszyn wraca z Monte z widocznymi obrażeniami. Tutaj cała załoga, czyli pilot, kierowca i wóz pracują bardzo ciężko.

Rajdy na regularność to wspaniały sposób na sportową rywalizację przy użyciu zabytkowego wozu. Monte Carlo Historique to ekstremalna forma tejże aktywności.

Polski rekord

Polski wątek na RMCH podzieliłbym na dwa różne wątki. Jeden to maszyny. W Monte można startować Syreną, Fiatem 126p i 125p. Z tych trzech najrozsądniejszym wyborem wydaje się być Duży Fiat i od pewnego czasu co rok taka maszyna staje na starcie imprezy.

Druga sprawa to zawodnicy. W tym roku wśród około 300 załóg znalazły się cztery Polskie załogi i jedna Polsko – Szwedzka.

I tu dochodzimy do najważniejszej informacji. W tym roku rewelacyjne trzecie miejsce w rajdzie zajęła załoga Stanisław Postawka i Andrzej Postawka na wozie Zastava 1100.

Oto pierwsza trójka Rally Monte Carlo Historique:

1. Gianmaria Aghem (ITA) / Diego Cumino (ITA) / Lancia Fulvia Coupe
2. George Delaportas (GRE) / Spyros Moustakas (GRE) / Volkswagen Golf GTI
3. Stanisław Postawka (POL) / Andrzej Postawka (POL) / Zastava 1100

Oraz miejsca jakie zajęły pozostałe Polskie załogi:

15. Jacek Miller (POL) / Maciej Orzechowski (POL) / Fiat X1/9
60. Mauritz Lange (SWE) / Piotr Bany (POL) / Ford Escort MK II
140. Piotr Cisowski (POL) / Natalia Cisowska (POL) / Polski Fiat 125p
148. Ewa Galińska Postawka (POL) / Anna Postawka (POL) – Polski Fiat 125p

Wszystkim załogom gratuluję wyników.

Wam polecam zainteresować się Mistrzostwami Polski w Historycznych Rajdach na Regularność. Postaram się przygotować na ten temat więcej informacji. Chętnie skorzystam w tej materii z Waszej pomocy.

Na początek zapraszam do lektury Regulaminu Ramowego Mistrzostw Polski W Historycznych Rajdach Na Regularność TUTAJ

MSK

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.